nama domain

Cara Membuat Blog Bahagian 2: Memilih Nama Domain

Ini adalah Bahagian ke-2 bagi cara membuat blog. Dalam Bahagian 1, saya sudah berkongsi dengan anda bagaimana untuk menentukan matlamat sesuatu blog. Anda boleh klik di sini jika belum membaca artikel tersebut.

Untuk ulangan, matlamat yang jelas adalah tonggak utama sesuatu blog. Itu sangat penting untuk disemat dalam minda setiap pemilik blog.

Mari kita teruskan dengan Bahagian 2. Selepas merancang dan menetapkan matlamat, maka ini adalah bahagian pelaksanaan. Perkara pertama untuk membuat blog adalah mencari dan memilih nama domain yang sesuai.

Memikirkan untuk mendaftar nama domain baru mungkin memerlukan sedikit masa. Sangat penting bagi kita untuk memilih nama domain terbaik untuk sesebuah blog.

Nama domain adalah alamat blog. Ia sama seperti alamat rumah. Apabila seseorang ingin melawat anda di rumah, mereka akan meminta alamat rumah. Alamat adalah panduan untuk sampai sesuatu tempat dengan betul.

Di Internet, nama domain sebenarnya mewakili alamat IP. Setiap domain mempunyai alamat IP sendiri bersamanya. Tujuan nama domain diterjemahkan kepada nama dan bukan IP adalah untuk mudah mengingat namanya.

Untuk info, anda boleh layari laman web www.hcidata.info/host2ip.htm. Pada ruangan Host Name, masukkan nama domain, kemudian klik pada Find IP Address dan anda akan melihat IP address domain tersebut.

Sebagai contoh, nama domain notacara.com sebenarnya diwakili oleh Alamat IP 103.130.153.93.

domain-hostname

Beritahu saya, mudah bagi kita untuk mengingati nama berbanding nombor, bukan?

Itu sedikit sebanyak berkenaan nama domain. Sekarang mari kita lihat objektif utama lima cara untuk memilih nama domain untuk blog.

1. Nama Domain Sama dengan Nama Perniagaan

Ini khusus jika blog anda untuk tujuan perniagaan. Amalan biasa oleh pemilik perniagaan menggunakan nama domain yang sama dengan bisnes untuk blog perniagaan mereka.

Sebagai contoh, jika nama syarikat anda adalah ABC Enterprise, anda boleh membeli nama domain seperti abcenterprise.com. Semudah itu sahaja tetapi ia bergantung kepada kekosongan nama domain tersebut.

cara memilih nama domain

Untuk tips, lebih baik untuk membeli domain .com bukannya nama domain tempatan kerana pengunjung dengan cepat mengingati domain .com. Dengan domain .com, pendedahan perniagaan anda boleh mencapai jangkauan seluruh dunia.

Jika anda memilih nama domain dengan hujungnya .my, ia biasanya memberi tumpuan kepada pembaca Malaysia. Anda sebenarnya menghadkan peluang besar anda untuk mendapatkan lebih banyak keuntungan.

2. Nama Domain Mewakili Kepakaran Perniagaan

Apa yang dilakukan oleh perniagaan anda? Apa yang anda tawarkan kepada pelanggan?

Manfaat menggunakan nama domain mewakili kepakaran adalah untuk sasaran kepada masalah pelanggan.

Apabila pelanggan menghadapi sebarang masalah, mereka biasanya akan mencari jawapan di enjin carian (Google, Yahoo, Bing) kerana mereka tahu laman web atau blog mempunyai jawapan kepada masalah tersebut.

Sebagai contoh, pembaca mempunyai masalah rumah dan berminat untuk beli rumah lelong. Mereka inginkan lebih maklumat mengenai prosedur memilih dan membeli. Jadi, mereka akan taip di Google dengan kata kunci “cara beli rumah lelong“.

nama domain kepakaran bisnes

Sekiranya anda melihat keputusan oleh carian Google, nama domain relevan dengan kategori masalah pembaca. Ini mengenai hartanah, property, rumah lelong dan pinjaman rumah. Ini adalah nama domain dengan kepakaran khusus.

Laman web atau blog ini berguna kepada pembaca kerana ia mengandungi penyelesaian kepada masalah. Lebih menarik, pembaca ini boleh bertukar menjadi pelaggan sekiranya anda menawarkan khidmat hartanah di blog.

Walau bagaimanapun, ia juga bergantung pada kata kunci yang digunakan blog kerana enjin carian akan mempertimbangkan banyak faktor untuk menentukan kedudukannya.

3. Nama Domain Pendek dengan Maksud

Adalah bijak untuk memilih nama domain blog perniagaan yang lebih pendek kerana mudah diingat.

Sebagai contoh, NotaCara.com hanya mengandungi dua perkataan. Mudah. Sebenarnya, nama domain terbaik hanya menggunakan satu perkataan sahaja tetapi sukar untuk mencari satu perkataan pada masa sekarang.

Kebanyakan domain satu perkataan kini telah dimiliki oleh pemilik laman web lain. Jika masih ada (perkataan tunggal), ia mungkin tidak mempunyai makna. Sebagai contoh, Google.

Google menggunakan nama domain kata tunggal tanpa makna apa-apa (dalam kamus bahasa Inggeris). Ia mungkin mempunyai penjelasan tertentu kepada pengasas Google sejak menciptanya tetapi kepada orang ramai, mereka tidak tahu apa maksud sebenar perkataan Google.

Dengan lebih daripada 339 juta nama domain telah didaftarkan di seluruh dunia, domain kata tunggal hampir mustahil untuk dimiliki. Oleh itu, nama domain dua perkataan adalah pilihan terbaik untuk didaftarkan pada ketika ini.

Gabungan dua perkataan dengan makna adalah lebih baik kerana pembaca blog boleh mengingati perkataan tersebut dengan mudah.

Sebagai contoh, NotaCara.com. Ia terdiri daripada dua perkataan dengan makna nota adalah artikel manakala cara adalah panduan. Jadi, domain ini menyiarkan panduan dalam bentuk artikel.

4. Tidak Salah Tafsir Ketika Mendengar dan Menaip

Apabila kita mendengar nama domain, ia tidak betul-betul sama apabila kita menaipnya di browser internet. Tafsiran yang salah akan menyebabkan domain tidak dapat diakses.

Lebih malang, kerana salah faham, pelanggan berpotensi lari dari blog anda.

keliru nama website

Contohnya, jika anda memberitahu pelanggan blog perniagaan anda adalah “keretatoyou.com” pelanggan mungkin memahaminya sebagai “kereta2u.com“, “kereta2you.com” atau “keretatwoyou.com“. Dengan perkataan yang berlainan, laman web itu boleh beralih ke blog lain.

Maka cara terbaik untuk mengatasi masalah ini ialah memberitahu pelanggan nama domain bersama-sama dengan ejaan perkataan.

5. Elakkan Nombor dalam Nama Domain

Nama domain blog perniagaan yang hebat biasanya tidak mempunyai nombor di atasnya. Hanya perkataan. Bagi saya, tidak kira betapa bagusnya nama domain dengan nombor, ia masih tidak baik untuk pelawat.

Ia mungkin akan memeningkan untuk memahami nama domain. Hampir sama dengan perkataan keliru pada Tips ke-4 di atas.

Sebagai contoh, apabila anda memberitahu pelanggan nama domain anda adalah “baby2u.com”, maka pemahaman oleh pelanggan mungkin:

  • baby2you.com
  • babytoyou.com
  • babytou.com

Tiada satu pun nama domain dia atas akan membawa trafik ke laman blog anda.

Ringkasnya, jika anda tetap mahu menggunakan nombor dalam domain, jelaskan kepada pengunjung nama domain yang betul tetapi sebenarnya pendekatan terbaik adalah untuk elak daripada menggunakannya.

Di manakah saya boleh membeli nama domain?

Semua syarikat hosting menawarkan dengan pendaftaran nama domain. Salah satu syarikat hosting terbaik yang pernah saya gunakan adalah Exabytes kerana kredibiliti dan penghargaan atas khidmat cemerlang mereka dalam menguruskan nama domain dan web hosting.

Selain daripada nama domain, anda juga memerlukan hosting web yang baik untuk membuat blog anda. Seteruskan baca Cara Memiih Web Hosting.

2 thoughts on “Cara Membuat Blog Bahagian 2: Memilih Nama Domain”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *