7 Cara Konsisten Menulis Blog & Kenapa Ianya Penting

Menulis blog secara konsisten adalah sangat mencabar. Ia datang dengan kesukaran dan pengorbanan. Apabila ia tidak diambil serius, blog anda akan dilupakan pembaca dan hilang di antara berjuta-juta blog di internet. Perlu ada cara konsisten menulis blog supaya kekal dihati pembaca.

Selain dari Search Engine Optimization (SEO) dan backlink, satu perkara yang saya pelajari dari blogger yang berjaya ialah konsistensi. Juga disebut tetap pendirian, kekal berterusan atau istiqamah. Konsisten jauh lebih penting daripada apa-apa tip dan teknik.

Kumpulan blogger yang saya ikuti pembacaan mereka mempunyai sikap ini. Mereka menyiarkan catatan blog dengan kerap.

Hasilnya, blog terus ‘segar’ dengan kandungan baru yang sentiasa dikemas kini. Apabila blog dipenuhi dengan kandungan yang baru dan hebat, itu adalah satu petanda baik blog anda aktif dan bermanfaat.

Mengapa blog secara konsisten sangat penting?

i) Kekal pembaca agar melekat dengan penulisan anda. Kandungan segar menggalakkan pelawat membaca setiap hari. Sama halnya dengan saya ketika mengikuti blog bola sepak.

Ia membuat saya ketagih membaca artikel di blog bola sepak tesebut. Saya rasakan sesuatu yang tidak kena jika tidak satu hari tidak baca.

ii) Google sangat suka artikel kemaskini atau baru. Apabila Google atau enjin carian menyaring  kandungan blog, anda mempunyai peluang yang tinggi untuk berada di hasil carian teratasnya.

Akhirnya, blog anda akan menerima lebih ramai pengunjung dan pembaca. Ini sebenarnya satu strategi pemasaran blog yang baik.

iii) Pembaca tahu anda masih ‘hidup’. Adalah tidak bijak untuk meninggalkan pembaca menunggu artikel baru. Mungkin di pada awal pembikinan blog, anda teruja untuk mengemaskini secara mingguan tetapi selepas waktu tertentu ia berubah kepada kemas kini bulanan.

Akhirnya blog nampak lama dan pembaca anda akan lari.

“Jika kandungan adalah raja, konsistensi adalah ratu.

Bagaimana cara konsisten menulis blog? Saya akan kongsi tips dan pengalaman saya.

Seperti yang dikatakan sebelum ini, saya juga menghadapi isu konsistensi yang sama. Jangan kecewa. Kita semua manusia yang mempunyai banyak komitmen lain yang perlu dilakukan.

Jadi, apa yang saya buat?

1. Tetapkan Matlamat

Tentukan dengan jelas apakah matlamat utama anda pada hari pertama anda membuat blog.

Ia hanya untuk keseronokan atau ingin berkongsi pengalaman anda dengan orang lain. Mungkin matlamat anda adalah untuk wang.

Matlamat harus menjadi tumpuan utama anda.Ia bergantung kepada tindakan anda untuk mencapainya.

Tindakan itu adalah terus menulis artikel blog secara konsisten untuk mencapai matlamat anda.

Oleh kerana anda mempunyai matlamat, anda tidak akan tergelincir dari objektif. Ia mengekalkan momentum untuk memberikan yang terbaik kepada blog.

Anda akan berasa teruja tentang blog anda. Anda ingin memberi lebih banyak kepada pembaca.

2. Memperuntukkan Waktu yang Khusus untuk Blogging

Kekangan masa adalah sebab utama mengapa saya tidak menulis catatan blog dengan kerap. Sibuk dengan rutin harian dan berakhir dengan penat pada waktu malam.

Saya sedar disebabkan gagal untuk merancang masa dengan betul.

Untuk mengatasinya, saya memperuntukkan sekurang-kurangnya 3 jam sehari untuk menulis satu artikel di blog. Walau artikel itu separuh siap, saya masih gembira kerana saya dalam mood bertulis.

Saya menulis sekurang-kurangnya mencapai 500 perkataan setiap hari. Abaikan tatabahasa dan susunan ayat. Ia boleh diperbetulkan kemudian.

masa itu emas

Masa adalah lebih daripada emas. Imej kredit Almrsal.

Hargai waktu menulis dan gunakan secara bijak. Hanya fokus pada blog pada tempoh tersebut.

3. Buat Tajuk Blog Senarai

Menyediakan senarai tajuk blog sebenarnya untuk mengelakkan otak menjadi buntu (Writer Block).

Senarai ini adalah bahan mentah atau idea blog.

Tulis tajuk di tempat lain. Saya biasanya menggunakan Google Drive dan menyimpannya sebagai draf semua tajuk. Anda juga boleh menggunakan sticky note pada komputer anda untuk menyimpannya.

Tidak kira sama ada tajuk yang baik atau buruk. Senarai itu harus menyimpan idea supaya anda tidak akan lupa masa depannya.

Perkembangan tajuk dan idea bermula apabila anda ingin menulis catatan blog. Oleh kerana anda sudah mempunyai idea, maka langkah seterusnya untuk mengembangkan artikel menjadi lebih mudah.

Pada hari pertama membuat blog, saya dapat membuat senarai tajuk yang banyak. Saya menulis lebih daripada 10 draft tajuk.

Selepas ditapis idea tersebut, saya hanya menulis separuh daripada senarai draft tersebut. Artikel blog sebenarnya adalah campuran antara setiap idea yang kita hasilkan pada awalnya.

4. Menghilangkan Gangguan

Bagaimana untuk konsisten menulis blog jika ada gangguan? Tidak semestinya gempa bumi atau ribut petir. Gangguan-gangguan kecil boleh membawa anda menyimpang jauh dari menulis blog.

jangan ganggu

Paling biasa adalah Facebook dan YouTube. Apabila anda mula membuka kedua laman web ini, secara tidak langsung anda telah mencuri masa manulis.

Bagi saya, menonton YouTube mengheret saya lebih daripada satu jam. YouTube membuat anda mahu menonton lebih banyak lagi. Akhirnya kita akan tersasar jauh dari tujuan awal menonton.

Apa yang saya lakukan ialah menutup YouTube dan Facebook. Hanya buka blog dan Google untuk mencari dan mengesahkan beberapa maklumat.

Jika maklumat itu datang dari YouTube, ia mula menjadi ketakutan kepada saya. Untuk pautan luaran dari Youtube, biasanya, saya akan meletakkannya di artikel blog selepas menyelesaikan keseluruhan proses penulisan.

5. Tetapkan Sasaran dan Jadual

Sebagai contoh, anda ingin menerbitkan tiga (3) catatan blog seminggu. Bagaimana untuk blog secara konsisten untuk mencapai sasaran itu?

Tetapkan jadual untuk mencapai sasaran.

Anda boleh membahagikan kepada tiga hari penerbitan (publish) seperti Isnin, Rabu dan Jumaat. Ikuti jadual ini untuk mencapai sasaran. Jika anda menetapkan tiga hari seminggu, anda sebenarnya menulis setiap hari.

Ia berlaku kepada saya kerana posting blog memerlukan banyak kerja tambahan dan akhirnya mengambil masa yang lebih lama.

Ia kadang-kadang mengambil masa 2 hari untuk melengkapkan satu posting blog. Kerja-kerja ini termasuk penyelidikan, backlink, gambar dan reka bentuk imej Pinterest.

Jadualnya seperti ini:

  • Penyelidikan pada hari Sabtu, menulis pada hari Ahad dan diterbitkan pada hari Isnin.
  • Penyelidikan pada hari Selasa, menulis dan menerbitkan pada hari Rabu.
  • Penyelidikan pada hari Khamis, menulis pada diterbitkan pada hari Jumaat.

Sebagai hasilnya, anda kini dapat mencapai 3 blog post seminggu. Bagi saya, ia sebenarnya satu tugas yang sukar tetapi tiada yang mustahil untuk dicapai.

Tetapi apa yang berlaku jika anda tidak mencapai sasaran? Bergerak ke cara seterusnya.

6. Tetapkan Peringatan (Reminder)

Kita mungkin lupa untuk melakukan sesuatu asyik dengan kerja harian.

Dapatkan seseorang untuk mengingatkan anda. Cari alat untuk mengingatkan anda.

Gunakan telefon pintar anda. Pasang aplikasi peringatan. Terdapat banyak aplikasi. Kebanyakan aplikasi mempunyai fungsi yang sama untuk mengingatkan (reminder) aktiviti pada masa tertentu.

Bagi saya, cara mudah menggunakan penggera di telefon untuk mengingatkan masa untuk blogging. Ia mudah kerana anda menetapkan nada penggera seperti jam loceng awal pagi.

Antara peringatan yang boleh mengingatkan ada adalah:

  • Penggera telefon. Itu yang saya gunakan sekarang.
  • Isteri / suami.
  • Billboard. Tulis di meja anda.
  • Peringatan aplikasi pada telefon pintar.

7. Ganjaran Kepada Diri Sendiri

Petua lain mengenai cara konsisten menulis blog adalah dengan memberi penghargaan kepada diri sendiri. Beri penghargaan kecil seperti:

  • Makan ais krim vanila setelah siap menulis blog
  • Secawan kopi dengan roti
  • Tonton YouTube selama setengah jam.
  • Main permainan video selama setengah jam

Apa sahaja. Selagi ia dapat memberikan sesuatu kepada pencapaian anda. Ganjaran ini sebenarnya adalah untuk mencetus semangat dan motivasi.

ganjaran diri sendiri

“Saya mencapai sasaran, mari kita nikmati.” Imej kredit Tefal.

Mungkin anda mahu menetapkan ganjaran yang lebih besar untuk tugas yang lebih besar. Sebagai contoh, jika anda berjaya tulis 15 artikel sebulan, anda akan makan malam dengan pasangan anda di sebuah restoran terkenal.

Disiplin adalah Kunci Utama

Apa sahaja yang anda lakukan untuk blog secara konsisten, ia sebenarnya bergantung bagaimana anda mematuhi disiplin menulis blog. Kita boleh menetapkan segala-galanya tetapi jika kita melanggar peraturan, blog tidak bergerak ke hadapan.

Saya percaya anda mempunyai semangat yang hebat untuk menjadikan blog anda ke tahap yang hebat.

Kongisdengan saya dan yang lain, bagaimana untuk blog secara konsisten? Apa yang anda lakukan?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *